Hoppa över navigering

”Tekniken ska göra det tryggt för medborgaren – och för de som är ansvariga”

Kundberättelser, Uppdateringar | 02.06.2022

Sollefteå kommun har påbörjat en testpilot av Evondos läkemedelsrobotar. Tio robotar ska ut till patienter inom framför allt äldreomsorgen – och allt har flutit på bra.

– Vi har följt den process som Evondos rekommenderade. Alla har varit så positiva, säger Maria Wiik, digitaliseringssamordnare vid Sollefteå kommun.

Hittills har två robotar placerats ut – av de tio robotarna är nio tänkta till äldreomsorgen och en till funktionsstöd.

– Vi har fått hjälp med selekteringen och detekterat 30 patienter som kan vara hjälpta av en läkemedelsrobot. Gunilla von Bergen Lodnert på Evondos hjälpte oss att starta upp processen och sedan har sjuksköterskor hos oss, enhetschef och hemtjänstpersonal gjort selektering och prioritering. Vi vill få ut robotarna så fort som möjligt nu, säger Maria Wiik.

Testpiloten pågår under totalt 13 månader och efter sommaren planeras en utvärdering.

– Har vi uppnått de positiva effekter som vi tror det här kommer att ge? Känner patienterna att de har större kontroll över sin vardag? Har vi skonat miljön genom att köra färre mil med bil? Det viktigaste med det här är att patienterna får uppleva en självständighet och ett oberoende, säger Marie Ohlsson, verksamhetsutvecklare inom äldreomsorgen i Sollefteå kommun.

Vid selekteringen har Sollefteå kommun valt ut patienter som man tror att det ska fungera för. Utöver det har man gjort en individuell bedömning, där till exempel vissa teknikintresserade har valts ut.

– Vi har inte övertalat någon, utan de som får en robot vill ha en. Det har fungerat bra för oss att ha både en selektering och en individuell bedömning. Hos vissa kanske man tror att det ska fungera rent teoretiskt, men i praktiken går det inte alls, säger Maria Wiik.

Flera personalgrupper i Sollefteå har fått utbilda sig i läkemedelsrobotarna. Framöver kommer mellan 50 och 100 anställda att komma i kontakt med robotarna – och de allra flesta har varit väldigt positiva.

– Vi tror också att det här kommer att förbättra arbetsmiljön avsevärt. Vår personal behöver inte vara på plats på flera ställen samtidigt bara för att medicinen måste ges prick klockan åtta på morgonen, säger Maria Wiik.

Sedan tidigare har Sollefteå även implementerat annan välfärdsteknik, eller trygghetsteknik som kommunen benämner det.

– Vi ska hela tiden påminna oss om syftet med det här. Tekniken ska göra det tryggt för medborgaren – och för de som är ansvariga, säger Marie Ohlsson.

Kommunen erbjuder bland annat trygghetkameror, digitala lås och ”Hemma hos mig”, alltså en funktion där patienterna får träffa sin läkare digitalt.

– Det känns som att hela kommunen är glad för att vi försöker automatisera saker. Det är också nödvändigt för att möta demografin, i och med att vi blir allt äldre så kommer vi att behöva använda den personal vi har till andra typer av vårdinsatser. Kan vi automatisera vissa rutinuppgifter så är det en bra investering för framtiden, säger Maria Wiik.

– Vi är verkligen glada över att vi är på gång och att vi har kommit en bit på väg, trots att pandemin sköt upp vissa saker, säger Marie Ohlsson.

Efter utvärderingen får kommunen se hur man ska jobba framgent och om fler robotar ska köpas in för att täcka behovet.

– Vi har förstått att vi även kan inleda samarbeten med hälsocentralerna om att de också kan skriva ut robotar till patienter. Men där är vi inte än. Nu ska testpiloten först och främst genomföras och utvärderas, men allt har flutit på bra och supporten från Evondos har varit fantastisk, säger Maria Wiik.

– Ja, vi gör det här för att vi vill trygga framtiden för våra brukare och för att våra medarbetare ska slippa kännas stress för att man inte hinner med, säger Marie Ohlsson.

Dela artikeln