Eetu Koski utnämnd till ny koncernchef

Pressmeddelande | Leena Manner | 01.06.2018

Health-Tech företaget Evondos OY med säte i Salo Finland har idag utnämnt Eetu Koski, M.Sc till ny koncernchef. Stefan Zilliacus, bolagets koncernchef under en interimsperiod, är kvar i bolaget som  rådgivare fram till Augusti.

“Styrelsen letade efter en person med drivkraft, branschspecifika färdigheter och förmåga att skapa prestationsdriven kultur i teamet, för att leverera det yttersta av det skickliga och erfarna Evondos-teamet. Vi tror att Eetu Koski kommer att uppfylla dessa förväntningar. Han har över 20 års internationell erfarenhet från hälsovårdssektorn. I sina tidigare positioner har han lyckats generera en betydande försäljningstillväxt med lönsamhet – faktorer som är mycket viktiga för Evondos, säger Wenche Rolfsen, styrelseordförande för Evondos.

“Evondos är en smart innovation i den mycket attraktiva Health-Tech branschen. Företaget erbjuder en robotiserad läkemedelshantering som redan används i över 80 kommuner i Norden, med över en miljon säkert levererade medicindoser. Behovet av robotiserad läkemedelshantering är i en uppfångsfas globalt, och den växer snabbt. Det är en mycket intressant möjlighet att kunna påskynda ytterligare tillväxt i denna nya marknad med Evondos innovativa tjänst till den bredare vården. Tjänsten lyfter medicinsk säkerhet i hemsjukvården till en helt ny nivå, samtidigt som den frigör tid för stressad hemvårdspersonal och genererar kostnadsbesparingar för kommuner”, påpekar Eetu Koski som skäl för att ansluta till Evondos-teamet.

Evondos har försäljningskontor i både Norge, Sverige och Danmark. Mer än 60% av försäljningen kommer från export, huvudsakligen från Norge. Företaget sysselsätter ca 70 personer, varav ca 50 i Finland där även tillverkning och FoU sker.

I slutet av 2018 beräknas tjänsten vara i bruk hos ca 2500 vårdtagare, vilket innebär en nettoomsättning på över 4 miljoner euro. I slutet av 2017 tecknade bolaget ett investeringsavtal med det norska investmentbolag Serendipity Partners, som blev den enskilt största ägaren av bolaget. Investeringsrundan var på över 20 miljoner euro.

För mer information kontakta:
Eetu Koski, koncernchef, Evondos, tel: +358 50 552 7423
Wenche Rolfsen, Styrelseordförande, Evondos, tel:+46 73 331 91 56

Eetu Koski, 46
Arbetslivserfarenhet: VD och konsult, privat investerare, country manager
Karriär: Health Tech Partners, Convatec, Algol Diagnostics, Nestle Health Care,
Novartis Finland, Serres
Utbildning: Civileconom
Familj: fru och ett barn

Checklista för en lyckad implementation

Pressmeddelande | 29.10.2020

Fördelarna med hälsoteknik kommer fram bara genom en framgångsrik implementation. Därför bör implementeringsprocessen planeras och hanteras noggrant. Vi har sammanställt en kort checklista för att säkerställa en framgångsrik implementation av en ny teknologi.

Pressmeddelande | 13.05.2020

Evondos inleder samarbete med IT-företaget Atea

Pressmeddelande | Clarence Jacobson | 15.04.2020

Evondos är Nordens ledande utvecklare av läkemedelsrobotar för äldreomsorg och hemvård. Nu tar bolaget ett viktigt steg genom att tillgängliggöra sina produkter hos IT-företaget Atea.