Evondos och Legevisitten tecknar avtal om banbrytande projekt I Stockholms län

Pressmeddelande | Clarence Jacobson | 22.08.2018
Pressrelease för fri publicering

Danderyd, 2018-08-22

Evondos AB har idag tecknat avtal med Legevisitten AB för pilotprojekt med läkemedelsrobotar i Stockholmsregionen. Projektet med Legevisitten blir det första av sitt slag i Stockholmsområdet.

I pilotprojektet kommer Evondos tjänst för en patientsäker och obruten läkemedelskedja från läkare till patient i närsjukvården att användas.

Evondos har i dagsläget avtal med drygt 110 kommuner i Norden varav drygt 20 kommuner i Sverige.

“I Sverige dör 3000 människor i läkemedelsrelaterade skador – varje år.  Med Evondos  beprövade teknologi kan många läkemedelsavvikelser undvikas och patientsäkerheten därmed avsevärt förbättras. Vi är väldigt glada att Legevisitten har valt Evondos som leverantör i sitt projekt för en förbättrad läkemedelskedja,  säger Clarence Jacobson, Sverigechef på Evondos AB.

Legevisitten tillhandahåller närsjukvård på uppdrag av Stockholms Läns Landsting.

”Patientsäkerhet och en holistisk omhändertagande av våra patienter är Legevisittens första prioritet. Vi är stolta över att med stöd av Stockholms läns landsting kunna bedriva denna banbrytande projekt och ser fram emot samarbetet med Evondos” , berättar Alex Jaranka, chef för digitalisering och e-hälsa på Legevisitten

För mer information kontakta:
Clarence Jacobson, Sverigechef Evondos AB
Email: clarence.jacobson@evondos.com

Individuellt anpassad Parkinsons-vård med hjälp av artificiell intelligens

Pressmeddelande | 16.03.2021

Evondos satsar mer än någonsin på vidareutveckling av processer och lösningar. Ett aktuellt exempel är AICCELERATE, under ledning av Helsingfors universitetssjukhus. Målet är att skapa medicinska verktyg som med hjälp av artificiell intelligens anpassas till sjukhusmiljöns och patienternas olika behov.

Evondos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande företag

Pressmeddelande | 02.03.2021

Den världsledande affärstidningen Financial Times har med medicinteknikföretaget Evondos på sin lista över Europas snabbast växande företag. Listan publiceras årligen i samarbete med undersökningsföretaget Statista Research.

Evondos växlar upp produktionen – anläggningen i Finland dubblerades i år

Pressmeddelande | 21.11.2020

Till skillnad från många andra maskintillverkare producerar Evondos alla produkter på hemmaplan i Norden. Bättre kontroll på produktionskedjan är en av orsakerna, den andra är säkerhet och trivsel. Under hösten har anläggningen utökats väsentligt i Salo i södra Finland.