Gå till innehåll
Hem

Fick läkemedelsrobot: ”Det bästa som hänt i mitt liv”

Fick läkemedelsrobot: ”Det bästa som hänt i mitt liv”
I Grums kommun har man på kort tid gått från tre till 15 läkemedelsrobotar.
– Vi har robotar ute i både hemsjukvården och på boendestöd. Vi har hela tiden våra vårdtagares bästa i tanken, säger Marléne Jörmar, sjuksköterska.
I Grums får patienter med allt från psykiska besvär till demens en läkemedelsrobot. Det kan också vara personer som behöver hjälp med exempelvis att diska och ta ut sopor, men som klarar av att hantera sin medicin själv med hjälp av en robot.

– Vårdtagarna kan vara skeptiska till en början, men när de har haft roboten en tid säger de att det är det bästa som har hänt i deras liv, säger Marléne Jörmar.

Hon berättar att robotarna, förutom att de skapar en självständighet hos vårdtagaren, underlättar för personalen att lägga scheman.

– Vi kan minimera antalet besök hos vissa vårdtagare, medan andra får samma antal besök per dag, men de behöver inte ske exakt klockan åtta på morgonen. Vårdtagaren kan ta sin medicin på morgonen med hjälp av roboten och så kan personalen komma in senare och ge ett mer medmänskligt besök, säger Marléne Jörmar.

I Grums kommun sätter man patienternas behov i centrum och jobbar hela tiden, med stöttning av MAS:en (medicinskt ansvariga sjuksköterska), mot god och nära vård.

– Vi vill hjälpa patienten att bli så självständig som möjligt. Vissa av våra vårdtagare har ingen annan hjälp än läkemedelsroboten – till exempel en kvinna, vars anhöriga ville att hon skulle få hemtjänsthjälp. Hon ville själv inte alls ha hjälp vilket gjorde att vi satte in en robot. Nu träffar vi henne bara när vi fyller på roboten med medicin – och det räcker. Hon vill inte ha det på något annat sätt, säger Marléne Jörmar och fortsätter:

– De anhöriga är nöjda över att hon får hjälp med medicinen samt att hon får en tillsyn. De har fått de bästa av två världar, säger Marléne Jörmar.

Hon tillägger att läkemedelsroboten även fungerar som ett larm.

– Om en patient ramlar hemma och inte tar sig upp så larmar roboten om hon inte tar sin medicin – och personalen rycker ut. Det är en enorm trygghet.

Hon tipsar personal som placerar ut robotar att fortsätta med alla insatser i några dagar eller en vecka efter att roboten har placerats ut hos en vårdtagare.

– Då slipper de känna sig övergivna. Vi brukar komma till dem som vanligt med vår medicintilldelning i några dagar, bara för att kontrollera att det fungerar bra med roboten. Då får även vårdtagaren möjlighet att ställa frågor också. Det har varit ett vinnande koncept för oss. Det har fungerat jättebra! säger Marléne Jörmar.

I Grums har man även utbildat tränare – två hemtjänstpersonal i varje distriktsgrupp – som har tentaklerna ute och som hittar nya patienter som kan få en robot.

– Som sjuksköterska träffar man inte alla patienter, men det gör hemtjänstpersonalen. De har en stor del i att vi har fått ut så många robotar på kort tid, säger Marléne Jörmar.

Dela text