
Idag har Skövde kommun runt 100 läkemedelsautomater ute hos vårdtagare.
— Nu när vi har kommit upp i volym kan både hemtjänsten och sjuksköterskorna se effekten. Det blir mindre läkemedelsrelaterade avvikelser, underlättar schemaläggningen och gynnar vårdtagaren. Det gäller att vara offensiv, har man bara några få automater ute är det svårt att se vinsterna.
Redan 2019 gjorde Skövde kommun ett småskaligt försök med Evondos läkemedelsautomater i ordinärt boende. Nu, flera år senare, har kommunen tagit nya tag och är mitt uppe i breddinförandet.
— Det här är ett arbete som bygger på personalens insats. Från början fanns en vilja och engagemang från HSL att driva igenom detta. Mitt jobb blev att knyta ihop delarna även med hemtjänsten, eftersom det är dem som ska sköta det dagliga arbetet ute hos vårdtagaren, säger Sara Lagergren, verksamhetsutvecklare i Skövde kommun.
En stark grund – och ett gemensamt ansvar
När Sara Lagergren under våren sattes in som projektledare för breddinförandet av läkemedelsautomater var arbetet redan igång. Grunden hade lagts av engagerade sjuksköterskor och chefer inom HSL och en tidsplan för införandet fanns på plats. Sara Lagergrens uppdrag blev att få även hemtjänstpersonalen på banan.
— Man hade jobbat hårt med planeringen för införandet, men glömt att inkludera hemtjänsten. Därför behövde vi jobba mycket med kommunikation, och framförallt information. Detta projekt kräver samarbete och alla måste förstå varför vi gör detta. Det är inte bara för att pröva på ny teknik utan för att kunna minska antalet läkemedelsrelaterade avvikelser, få luft i systemet och ge vårdtagaren chansen till en mer flexibel vardag.
För Sara innebär detta att hennes arbete till mångt och mycket handlade om att tydliggöra målbilden och skapa ett gemensamt ”varför”. Nyckeln i det arbetet har varit engagerade chefer, menar Sara:
— Cheferna måste vara de som bär förändringen. Utan enhetscheferna i ryggen skulle det varit omöjligt att få med sig personalen. Att cheferna där delaktiga och driver på är avgörande för att nya arbetsmetoder ska fästa.
En annan viktig pusselbit är tränarna – medarbetare som utbildats för att sprida kunskap och stödja kollegor i det praktiska arbetet.
— Det är så kul att se hur engagerade alla varit under de 20 träningstillfällen vi haft. Både chefer, sjuksköterskor och omsorgspersonal har verkligen varit intresserade och visat fram fötterna trots att detta är ganska långa dagar med mycket information.
Från motstånd till engagemang
Projektet var planerat i tre steg, med sista gruppen under sommaren – en tid då bemanningen alltid är pressad.
— Det blev ett ramaskri till en början. Många kände att det inte gick att införa något nytt mitt i sommaren. Men genom tydlig information, utbildning och dialog var det som att den kritiken självdog. Det var liksom inget problem längre.
Idag har Skövde kommun runt 100 läkemedelsautomater ute hos vårdtagare.
— Nu när vi har kommit upp i volym kan både hemtjänsten och sjuksköterskorna se effekten. Det blir mindre läkemedelsrelaterade avvikelser, underlättar schemaläggningen och gynnar vårdtagaren. Det gäller att vara offensiv, har man bara några få automater ute är det svårt att se vinsterna.
”Automat först” – men alltid med människan i centrum
Nästa steg handlar om att hålla kunskapen levande, förankra arbetssättet brett i organisationen och fortsätta bygga pådet samarbete som vuxit fram.
— Vi ska tänka ”automat först”, så länge det funkar för en patient. Sen måste man alltid fortsätta stärka kunskapen, och sprida den vidare inom verksamheter som berörs på ett eller annat sätt. Det viktiga är att fortsätta jobba mot samma mål.
Sara sammanfattar framgången som ett lagarbete där alla bidragit:
— Så fort man förstod varför vi gör det här så var det som om bitarna föll på plats. Det har verkligen varit kul att jobba med detta när alla varit så engagerade.