Gå till innehåll
Hem

Strömstad: Lyckad uppstart med engagerat team

Strömstad: Lyckad uppstart med engagerat team
När Strömstads kommun inledde arbetet med att införa läkemedelsautomater i ordinärt boende var planen att börja i liten skala. Men tack vare ett engagerat team – med sjuksköterskan Johanna Karlsson som drivande ambassadör – kunde kommunen snabbt växla upp tempot.
Med stöd från sina chefer och kollegor har Johanna bidragit till att skapa engagemang och förståelse i hela organisationen – från politiken till omvårdnadspersonal och sjuksköterskor.

 

Från pilot till breddinförande

Det första steget togs i cityområdet – ett medvetet val för att sjuksköterskorna skulle ha nära till vårdtagarna under uppstarten, och snabbt kunna hantera eventuella svårigheter.
Projektet hann knappt påbörjas innan man beslutade att gå vidare med ett breddinförande. Efter att Johanna sett de positiva effekterna av läkemedelsautomaterna ville hon engagera sig mer helhjärtat.

– Jag tyckte att det var så himla kul, så jag frågade min chef om inte jag kunde få göra det här, säger Johanna Karlsson, som idag ansvarar för implementeringen av Evondos läkemedelsautomater i Strömstad kommun.

– Min chef sa ja direkt och avsatte tid för att jag skulle kunna göra detta. Till en början var det en hel dag i veckan. Det var helt avgörande för att projektet skulle lyckas. Även andra chefer har avsatt tid för uppstartsmöten och träningstillfällen. En sjuksköterska har ett pressat schema – det går inte att bara trycka in mer i det. Avsatt tid är nyckeln till att ett sånt här projekt fungerar, säger Johanna.

Efter den initiala fasen gick utvecklingen snabbt.
– Vi började med att prata med hemtjänsten som sköter det dagliga arbetet kring automaterna. Därefter gjorde vi en noggrann selektering av vilka patienter som kunde vara aktuella. I den typen av möten sitter jag med tillsammans med ansvarig sjuksköterska och hemtjänstpersonal, berättar Johanna.

Läkemedelsautomater strömstad JOhanna

 

"Tänk stort! Det tar lika mycket kraft att få ut tio automater som femtio, men effekten blir enormt mycket större. Och håll en positiv ton – det sprider sig. När en anhörig berättar i matbutiken att deras mamma fått en automat och att det fungerar jättebra, då vet man att man är på rätt väg."

 

Noggrann selektering och individanpassad bedömning

Redan vid beslutet om breddinförande var Johanna och hennes kollegor tydliga med att alla vårdtagare som uppfyller de grundläggande kriterierna skulle få pröva en läkemedelsautomat:

– Vi har också varit ganska frikostiga med att låta även dem vi varit tveksamma till få testa, under övervakning förstås. Inget kan gå fel. Många gånger har det faktiskt varit just de vårdtagarna som fått störst vinst av automaten, säger Johanna. Idag finns omkring 50 läkemedelsautomater i bruk i Strömstad.

Patienternas upplevelser i fokus

Precis som vid andra förändringar gick det inte lika snabbt för alla att se nyttan med läkemedelsautomaterna. Till en början möttes Johanna av skepsis, både bland kollegor och patienter. För att tydliggöra värdet ur vårdtagarnas perspektiv genomfördes därför en enkät med frågor som:
”Känner du dig mer självständig med en läkemedelsautomat?” och ”Känner du dig trygg med att du får rätt medicin i tid?”

– Många pratar om de ekonomiska vinsterna, men nu kunde jag visa svart på vitt att detta ger så många fler värden. En stor majoritet av patienterna svarade att de kände sig friare, mer flexibla och tryggare med att få sin medicin i rätt tid. Det gör verkligen skillnad för patienten – och motiverar samtidigt omsorgspersonalen ännu mer, säger Johanna.

Hon beskriver också hur automaterna bidrar till att patienter återfår förmågor de delvis tappat.
– När en patient märker att de klarar att ta sin medicin själva väcks ofta motivationen att försöka bli mer självständiga även i andra delar av vardagen – till exempel att klä på sig eller duscha på egen hand igen. Det skapar stolthet och livsglädje.

Från oro till arbetsro

När anhöriga hört av sig med oro för att deras nära och kära inte längre skulle få samma mänskliga kontakt har Johanna varit tydlig:
– Det handlar inte om att ta bort tiden hos patienterna, utan om att använda den på ett bättre sätt. I stället för att någon knackar på dörren klockan 08:30 innan patienten ens hunnit vakna, kan personalen nu komma vid 11-kaffet och faktiskt sitta ner och prata en stund i lugn och ro.

Det nya arbetssättet har också gett personalen större flexibilitet och arbetsro.
– När kollegorna såg hur bra det här är för patienterna – och förstod att det också gör deras arbetsschema mindre stressigt – då lossnade det, säger Johanna.

Riktningen framåt

Riktningen framåt är tydlig: läkemedelsautomater ska vara det första alternativet för vårdtagare som behöver ett läkemedelsövertag – men alltid utifrån en individuell bedömning.
– Vi följer hela tiden upp tidigare bedömningar. En patient som inte kunde ha en automat för ett år sedan kanske kan det idag, säger Johanna.

Projektet i Strömstad har blivit en framgång tack vare ett starkt samarbete mellan många parter.
– Det här är verkligen ett lagarbete. Ingenting hade varit möjligt utan att alla – från politiken till chefer, sjuksköterskor och omvårdnadspersonal – dragit åt samma håll.

Innan intervjun avslutas har Johanna ett tydligt budskap till andra kommuner som står inför samma resa:

– Tänk stort! Det tar lika mycket kraft att få ut tio automater som femtio, men effekten blir enormt mycket större. Och håll en positiv ton – det sprider sig. När en anhörig berättar i matbutiken att deras mamma fått en automat och att det fungerar jättebra, då vet man att man är på rätt väg.

Dela text